Zion (dag 13)

We rijden vandaag om 8:00 uur ‘s ochtends het park in. Hoewel het alweer dringen geblazen is bij de ingang, valt ons gelijk op dat het een stuk rustiger is dan gisteren.

De temperatuur is lager, zo’n 29 graden celsius. Nog steeds warm. Maar de bergen en bossen bieden schaduw. Deze omstandigheden maken het hiken een stuk aangenamer.

We lopen de trail naar de Emerald Pools. Dit is een mooie hike, die start bij de Lodge en onderweg fraaie uitzichten biedt. Het pad bestaat uit drie delen.

We komen eerst langs de Lower Emerald Pools, waar het water via een waterval in valt. Daarna lopen we door naar de Middle Emerald Pools. Hier zijn we bij het beginpunt van de waterval.

Als we ongeveer halverwege zijn, zien we een ranger. Ze is druk bezig met het poetsen van een rots. Omdat dit er een beetje vreemd uitziet, vraag ik wat ze aan het doen is. “Cleaning up the graffiti” zegt ze. Helaas is niet iedereen die het park bezoekt zuinig op de natuur.

Het laatste stukje van de hike naar de Upper Emerald Pools is het meest uitdagend. Als we er aankomen, worden we getrakteerd op een mooi bergmeertje, waar flinke kikkervissen in zwemmen. Dat wordt straks een heel paddenlegioen.

Via een andere route lopen we weer terug naar beneden. Onderweg zien we de mooie natuur. We spotten regelmatig een chipmunk. De diertjes zijn hier niet erg schuw.

Het is nog steeds drukker in Zion dan in de andere parken waar we geweest zijn. Blijkbaar is dit een populaire recreatiebestemming voor Amerikanen. Het is wel begrijpelijk, want de natuur is hier prachtig.

Van Bryce naar Zion (dag 12)

Vanuit Bryce is het een relatief kort stuk rijden naar Zion National Park. In iets meer dan 2 uur zijn we bij de ingang van het park.

We gaan via de oostelijke ingang naar binnen, wat ons in staat stelt om met onze eigen auto een stuk door het park te rijden. Het uitzicht vanaf deze “Scenic Drive” is fenomenaal.

Het Zion National Park bestaat uit een kloof waarin de Virgin rivier stroomt. In tegenstelling tot de Grand Canyon kun je hier eenvoudig bij de rivier komen. Langs de rivier is de natuur prachtig en divers.

De mooiste plekken in Zion zijn alleen bereikbaar na lange wandelingen door het gebied. Tussen de beginpunten van die hikes rijdt een shuttlebus.

We besluiten de Riverside Walk te doen, die niet al te moeilijk is en waarvan het pad langs de rivier loopt. Al snel is het ons duidelijk dat we beter niet al te uitdagende hikes kunnen doen vandaag.

Het is ontzettend druk in het park. Hele kuddes mensen gaan met de shuttle naar de belangrijkste punten en het is dringen geblazen op de paden. Dat is niet hoe wij een natuurpark willen beleven. Het lijkt hier meer op een recreatiegebied.

Daar komt bij dat de temperatuur oploopt tot maar liefst 42 graden celsius. Het is heel zwaar onder deze omstandigheden in de volle zon te lopen. Helemaal als je stukken moet klimmen. Maar op het stuk dat we lopen, komen we genoeg kinderen en ouderen tegen. Wat voor toverdrank hebben zij gedronken?

Na de Riverside hike besluiten wij het voor gezien te houden. Als die gekke Amerikanen zichzelf willen pijnigen moeten ze dat zelf weten. We hebben morgen nog een dag om Zion te verkennen. Hopelijk is het dan rustiger, want het is dan maandag en we zijn de weekendtoeristen dan kwijt. We kunnen ook wat vroeger het park in gaan, waardoor de temperatuur wat aangenamer zal zijn.