San Francisco (dag 20)

De laatste dag voor vertrek brengen we door in San Francisco.

We stappen vroeg in een Uber om de California Academy of Sciences te bezoeken. Nadat we een bord met pancakes hebben gegeten bij de diner op de hoek.

De Academy is in het Golden Gate park. Omdat we er vroeg bij zijn, vermijden we de drukte.

Er is een groot aquarium te bewonderen. Het is leuk dat ze hier veel aandacht besteden aan vreemde soorten en aan zoetwater vissen. Dat zie je niet vaak.

In het planetarium zien we een show over koraalriffen. De T-Rex in de hal lijkt ons een beetje aan de kleine kant. Hij heeft wel netjes een mondkapje op.

In de middag bezoek ik China Town. Dit is een iconische wijk. Met de grootste verzameling Chinese eethuizen, winkels en culturele evenementen buiten Azië.

Het is een ideale plek om te speuren naar souvenirs. Al lijkt het soms een beetje op Ali Express, zoveel rommel wordt er verkocht.

Bij het struinen door de stad valt helaas op dat er veel zwervers te vinden zijn. Ze zitten in trappenhuizen of bedelen voor de restaurants. Het is een vreemd contrast met de ontspannen sfeer en de luxe huizen die je in dit deel van San Francisco ziet.

Het avondeten nuttigen we bij SF Pizza. Waar ze bewijzen dat in San Francisco heerlijke pizza’s worden gebakken. American style.

We kunnen terugkijken op een mooie reis. Waarin we veel mooie dingen hebben gezien en beleefd. En waarin we onszelf tot het uiterste hebben gedreven.

Overal in Amerika zijn de laatste jaren bierbrouwerijen ontstaan, die plaatselijk bier brouwen. We hebben op veel plekken waar we geweest zijn, voor ons onbekende biertjes geprobeerd.

Enkele eervolle vermeldingen: Angel’s Landing, Moab Pilsner, Johnny Frutah, Silver Reef Agua Del Diablo Lager, Washington Gold Cider, California Lager en Sierra Pale Ale.

Van Yosemite naar San Francisco (dag 19)

Het laatste stuk dat we moeten rijden gaat van Yosemite naar San Francisco. We rijden uren door het typische Californische landschap. Verdord gras met hier en daar een boompje.

In San Francisco gaan we naar de Golden Gate brug. Die is helaas verstopt onder een dikke wolk.

Omdat we nog niet kunnen inchecken in ons hotel, gaan we de stad verkennen. We parkeren de auto bij een winkelcentrum en lopen door de kenmerkende wijken van San Francisco.

We treffen het, want niet ver van waar we geparkeerd hebben, staan de kantoren van Lucasarts. Herkenbaar aan de Yoda Fountain.

Yoda fountain

Even verderop zien we het Palace of Fine Arts. Een nogal grotesk nagemaakt Romeins bouwwerk, dat een overblijfsel is van een wereldtentoonstelling uit 1915.

Terwijl we terug naar de auto lopen, valt op dat San Francisco geen vlakke stad is. We moeten hele stukken klimmen, op best wel schuine hellingen.

Ons hotel zit naast Union Square. Dat is het centrale plein. Een perfecte locatie vanwaar we de stad morgen nog wat verder kunnen gaan verkennen.

Van San Francisco naar Monterey (dag 2)

We zijn vroeg uit de veren vandaag. Dankzij de jetlag staan we om zes uur al op. Gelukkig zijn er in de VS ontbijtrestaurants die 24/7 open zijn. Er is een Denny’s bij het hotel om de hoek. Hier kun je elke minuut van de dag terecht voor een mok met koffie die onbeperkt wordt bijgevuld en een reusachtig ontbijt waar een heel weeshuis een week van kan eten.

We nemen plaats in de Denny’s. Ik kies voor pannenkoeken met seizoensvruchten. Leander durft het aan en bestelt een lumberjack breakfast met spek, worstjes, ei, pannenkoeken en geraspte aardappel. Respect. Ik doe het hem niet na.

Met deze goede bodem rijden we naar het centrum van Monterey, dat dorps aandoet. De stad mikt op families die er komen voor een dagje uit. Een belangrijk gebied langs de kust is de Cannery Row. Hier zijn de belangrijkste toeristische attracties van Monterey te vinden.

Het aquarium is één van de meest geadverteerde attracties van de stad. We besluiten een kijkje te nemen. De entree is $50 per persoon. Dus dan moet het wel wat zijn.

Als we binnen komen, zijn we niet direct onder de indruk. Het is erg druk in het aquarium. Daardoor is het lastig ervan te genieten. Er zijn wel enkele plekken die bijzonder zijn, zoals de kwallen en de hoofdtank, waarin een school sardientjes wordt vergezeld door enorme tonijn, haaien en zelfs een echte maanvis.

In Monterey lopen we een rondje over de Cannery Row. Het stadje heeft een bloeiperiode gekend tijdens de jaren 40. Toen werden er sardientjes gevangen, die in ingeblikte vorm werden verkocht. Een zeer winstgevende activiteit. De visserij werd steeds verder uitgebreid. Tot er op een zeker moment bijna geen vis meer gevangen werd. De Cannery Row werd abrupt verlaten. De werven stonden er verlaten bij. Nu is het een toeristische attractie. Op typisch Amerikaanse wijze wordt het bestaan van de vissers geromantiseerd en herdacht.

We rijden verder langs te kust en komen bij de 17-mile drive, de toegangsweg tot Pebble Beach. Een mooi stuk van de Californische kust. Je hebt hier mooie stranden, omringd door Cyprus bomen. Hier is ook een beroemde golfbaan. We bezoeken enkele iconische uitzichtpunten, zoals de The Lonely Cypress.

Onze volgende hotel heet Redwood. De medewerkster van de balie heeft een snerpende Amerikaanse stem. Ze helpt ons herinneren dat we nooit spullen in de auto moeten laten liggen tijdens het inchecken. “Bendes halen dan alles uit je auto. Als je terug komt, is hij leeg” zo weet ze zeker.

Ze is ons goed gezind, want ze kan korting regelen bij het restaurant dat bij het hotel zit. “De hamburgers zijn daar zó groot” zegt ze, terwijl ze met haar handen een maat aangeeft die van een Big Mac een klein tussendoortje maakt. Of het lekker is, zegt ze er niet bij. Blijkbaar is de grootte het enige verkoopargument dat van belang is.

De vlucht naar San Francisco (dag 1)

We houden ons hart vast als we vertrekken richting Schiphol. Er is een tekort aan personeel bij de security check. Hierdoor wordt aangeraden vier uur van tevoren naar de luchthaven te komen. Diverse vluchten zijn zelfs al geannuleerd. Gelukkig niet die van ons.

We bereiden ons voor op het ergste. Misschien valt het daarom mee. We zijn twee uur bezig van inchecken tot aan de gate. Nog genoeg tijd over voor een biertje en een burgertje, om de vakantie goed te beginnen.

De vlucht van United Airlines naar San Francisco verloopt vlekkeloos. Nauwelijks turbulentie in de moderne Boeing 787. Onderweg genieten we van prachtige uitzichten op Groenland en de baai van San Francisco.

Maar als we geland zijn, zijn we er nog niet. In Amerika laten ze je graag lijden op de luchthavens. Ruim twee uur staan we in de rij voor een paspoort controle. Niemand vind dat raar. Wat ze op Schiphol abnormaal vinden, is hier de norm.

De huurauto is dan weer snel opgehaald. We mogen een geparkeerde auto uitkiezen. We kiezen voor een grijze Nissan Altima. Hiermee rijden in een paar minuten naar ons eerste hotel: Focus SFO. Een eenvoudig hotel vlakbij het vliegveld, waar we vooral proberen niet te snel in slaap te vallen. De jetlag hakt er echter toch in. We houden het vol tot ongeveer negen uur plaatselijke tijd.